1.08.2012

Nowa Sztuka Narodowa: Narodowa grafika użytkowa. Muzeum Sztuki Nowoczesnej.


Marta Gawin, Monika Rosińska, Rene Wawrzkiewicz
sesja: 2 sierpnia (czwartek), godz. 18.00

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na ostatnią sesję w ramach programu towarzyszącego wystawie "Nowa Sztuka Narodowa" - poświęconą wątkom narodowym, religijnym i patriotycznym we współczesnej grafice użytkowej. Sesja została zaprogramowana na zaproszenie muzeum, przez Rene Wawrzkiewicza, współzałożyciela i członka zarządu Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej.

Monika Rosińska wygłosi wykład "Projektowanie (dla) narodu. Dlaczego dizajn jest bardziej prawicowy?". Pisze ona: "O dizajnie, w przeciwieństwie do sztuki, przyzwyczailiśmy się myśleć w kategoriach narodowych: rozpoznajemy wzornictwo skandynawskie, polski styl narodowy, korporacyjny dizajn amerykański, etc. Nierzadko nawet, projekty wzornicze awangardowej proweniencji, realizowane stawały się rewersem modernistycznej utopii, wzmacniając poczucie narodowej tożsamości i zyskując nowych wyznawców dla patriotyzmu".

Marta Gawin wygłosi wykład na temat problematyki identyfikacji wizualnej organów władzy w Polsce. "Pomysł opracowania systemu identyfikacji wizualnej struktury organów aparatu państwa polskiego, zrodził się, z potrzeby uporządkowania chaosu, który po roku 1989, zdominował wizerunek polskich instytucji państwowych. Wielość, różnorodność i wątpliwa jakość projektowa funkcjonujących identyfikacji, nie sprzyja budowaniu wizerunku państwa solidnego, rzetelnego i działającego w sposób harmonijny. Widoczny, w nienawiązujących do siebie stylistycznie i formalnie logotypach polskich instytucji państwowych, brak spójności myśli projektowej, który obecny jest nawet na poziomie resortowym sprawia, że obywatele są skonfrontowani z obrazem państwa zakłóconej komunikacji wewnętrznej i niepełnego przepływu informacji. Państwo postrzegane jest, jako organizacja rozbita wewnętrznie."

Rene Wawrzkiewicz zajmie się polskimi symbolami politycznymi z lat 1980 - 2012. "Znaki partii są zawsze wizualną emanacją myśli, emocji i charakteru ludzi tworzących ruchy polityczne i reprezentujących dane grupy społeczne. Małe symbole graficzne zawierają w sobie wielość nieświadomych treści i ukrytych znaczeń - czasem dziwnych, sprzecznych i zaskakujących. Narodowe radości, odnalezione tożsamości, obietnice szczęścia i bogactwa, samotności liderów, iluzje siły, nieświadome kłamstwa, naiwne nadzieje czy ukryte frustracje. Wykład będzie próbą opisania i analizy przemian symboliki politycznej od znaków antykomunistycznej opozycji lat 80., poprzez narodziny (i śmierci) partii politycznych lat 90., do nowoczesnych brandów marketingu politycznego."

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz