Julia Kubica (skrzypce), Wojciech Walczak (altówka), Filip
Rzytka (wiolonczela)
niedziela, 13.01, godz. 19
ul. Lubelska 30/32, Warszawa bilety 10 zł
„Część/Całość” będzie niezwykłym połączeniem „Tria
smyczkowego” Alfreda Schnittkego z konceptualną partyturą Luca
Ferrariego oraz rozważaniami o „Części/Całości” na podstawie
tekstów m.in.
Emila Durkheima, Maxa Webera, Adama Smitha, Wernera Heisenberga i Wilhelma
Reicha.
Kompozycja Alfreda Schnittkego, po raz pierwszy
wykonywana w Polsce, charakteryzuje się tym, że każdy z instrumentów przejmuje
funkcje innego. Następuje ścisły podział pracy i ciągła wymiana ról. Słowem:
trio smyczkowe Alfreda Schnittkego to idealny świat społeczny.
Praca Luca Ferrariego miała charakter
manualny. Nie pracował na papierze, ale bezpośrednio na taśmie. Z gotowych
nagrań wycinał fragmenty i sklejał nowe całości. We Francji nazwano tę profesję
„muzyką konkretną”, ale w Polsce mamy na to lepszy termin, który zgrabniej
oddaje dwuznaczność pracownika fizycznego: „muzyka na taśmę”.
Emil Durkheim
twierdził, że „podział pracy umniejsza jednostkę, sprowadzając ją do roli
maszyny”.
Nie tylko w fabrykach
zajęcia są podzielone i wyspecjalizowane w najwyższym stopniu, ale
już sama fabryka jako taka jest wyspecjalizowana. Wielka zmiana zaszła nawet w
muzyce. Muzycy specjalizują się w wykonawstwie muzyki tylko jednego
kompozytora, w najlepszym razie kompozytorów reprezentujących jeden okres
historyczny. Od zwykłych hutników różni ich tylko to, że nie chodzą do fabryki,
tylko pracują w domach. Ale z naszej perspektywy cały świat jest wielką fabryką
muzyki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz