19.02.2013
Performance jako paradygmat sztuki
Sharon Hayes "W niedalekiej przyszłości - Warszawa, 2008"
22 lutego (piątek), godz. 17.00-20.00
miejsce: Pawilon Emilia, ul. Emilii Plater 51, Warszawa
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na sympozjum "Performans jako paradygmat sztuki", będące inauguracją programu badawczego poświęconego performansowi. Gośćmi sympozjum są André Lepecki, Gavin Butt oraz Joanna Warsza.
W swoim wykładzie "Performans jako paradygmat sztuki: koncepcje, dokumenty, akcje" André Lepecki omówi kilka kluczowych pojęć, które określają "zwrot performatywny" w sztuce od późnych lat 50. do dziś. Szczególną uwagę poświęci temu, jak praktyki performansu wpływają na myślenie o związku między estetyką i polityką, tak istotnym dla współczesnych praktyk artystycznych.
Wykład "Performans w wersji pop: szkoły artystyczne w Leeds i laboratorium post-punkowe" dotyczył będzie relacji między nauczaniem sztuki performansu w szkołach artystycznych w Leeds w latach 70. i 80. a pojawieniem się sceny muzycznej post-punk. Gavin Butt zada pytania o to, jak opowiadać o artystach i performerach, którzy przemieszczają się między światem sztuki a światem muzyki popularnej. Czy badania w określonej dziedzinie sprawiają, że nie jesteśmy w stanie w pełni docenić transdyscyplinarnej i zmiennej natury performansu? Jak rozumieć dziedzictwo okresu post-punkowego w pracach współczesnych performerów?
W wystąpieniu zatytułowanym "Performatywność, polityczność, ekonomia doświadczenia" Joanna Warsza omówi kilka przykładów działań performatywnych o charakterze politycznym, subwersywnym i zainscenizowanym od działań Akademii Ruchu, poprzez akcje grupy Public Movement, sytuacje nieposłuszeństwa obywatelskiego zainicjowane przez artystów, wybrane projekty z 7. Berlin Biennale, a także działania teatralne i taneczne w muzeach próbując sprecyzować możliwe znaczenia tego, co tak powszechnie nazywamy "zwrotem performatywnym".
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz