Jakub Ciężki / Tomasz Kulka Sceny rodzajowe 2012
Na
kilka tygodni przed pierwszym meczem Euro 2012 pojawiła się informacja,
że polskie władze sięgają po dane o połączeniach telefonicznych
obywateli najczęściej ze wszystkich państw Unii Europejskiej. Podjęte
zobowiązanie organizacji piłkarskich igrzysk miało przynieść ogromny
skok cywilizacyjny, udowodnić jak bardzo jesteśmy nowocześni. Wraz z
nimi przyszedł też inny rodzaj postępu - ten, który tworzy nowe bariery w
rozwoju społeczeństwa, ogranicza wolność jednostki i marginalizuje
kolejne grupy. Patrząc na protesty związane z próbą przemycenia ACTA czy
dyskusję na temat sytuacji teatru w Polsce, można odnieść wrażenie, że
upragnione Euro przychodzi o rok za późno. Zdążyliśmy się zorientować,
jak wielki zaciągnęliśmy dług, nie tylko finansowy ale również dług
zaniedbań na polach nie związanych z lanym betonem i gorącym asfaltem.
Sceny rodzajowe 2012
są wystawą, która przez nawiązanie do nadchodzących wydarzeń, stara się
unaocznić problemy, które wyrosły gdzieś z boku, kiedy uwaga publiczna
koncentrowała się na pytaniu: czy zdążymy? Brutalizacja relacji,
arogancja władzy, postępująca alienacja jednostek i całych grup
społecznych zostaje zasłonięta wielką płachtą reklamową a pomalowana na
zielono trawa zamieniona w wielki parking. Prezentowane na wystawie
prace Tomasza Kulki i Jakuba Ciężkiego są jednocześnie suchą analizą
powstałych problemów i specyficznym memento mori swojego czasu.
Widz Scen rodzajowych 2012
jest jak Guliwer uwięziony w kraju liliputów obserwujący okrutną,
bezlitosną i absolutnie bezcelową bitwę, której źródłem jest jednak
nasza codzienność.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz